Jaki olej do silnika kupić? Analizujemy rodzaje

Olej silnikowy tworzy powłokę oddzielającą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się bezpośredni kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik. To naturalnie dzięki dobrego kierownictwa ciepła olej silnikowy, w momencie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, żeby przemieścić go w inne miejsce, na ogół do powietrza lub jakiegoś typu odprowadnika.

W silnikach benzynowych, górnolotny pierścień kompresji ma prawo narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza. W silnikach wysokoprężnych, górny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury powyżej 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w obszernych temperaturach. Należy zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na zapakowaniu każdego oleju silnikowego. Podział Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe według 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Istnieją również oleje całoroczne, które powinny niemniej jednak spełnić kryteria letnie i zimowe.

Przykrywając części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy rozległych temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Można dołożyć także do oleju inhibitory korozji. Dużo olejów silnikowych ma również akcesoria w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, żeby utrzymać silnik w schludności i zmniejszyć tworzenie stałych związków tłuszczowych – wypróbuj elektromechanika pruszków. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, sprawiając pokaźniejszą erozję i zużycie ruchomych części. Oczywiście by przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub też pompa zębata napędzana motorem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Dodatki do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, pomniejszają korozyjny wpływ oleju na elementy ruchome w silniku. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju.

A teraz przeczytaj coś jeszcze:

Dodaj komentarz